کد مطلب:148577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

انتصار و یاری طلبی امام حسین
نكته ی جالب توجه اینكه: در حركت حسین علیه السلام از مدینه به مكه و از آنجا به كربلا و در خود كربلا و حتی روز عاشورا،در هر فرصتی،


امام علیه السلام از مردم، كمك می خواست و این حكایت از آن دارد كه برای تحقق «امر به معروف و نهی از منكر» و برقراری نیكی ها و نابودی بدیها، باید به زمینه سازی و آماده كردن مقدمات كار و سپاه مجهز، همت گماشت و این موضوع علاوه بر حكم عقل، متكی به آیات قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله است، از جمله: در آیه 39 شوری می خوانیم:

«والذین اذا اصابهم البغی هم ینتصرون؛ از ویژگیهای مؤمنان راستین این است كه: هرگاه ستمی به آنها رسید (تسلیم ظلم نمی شوند) و از دیگران یاری می طلبند.»

این آیه مسلمانان را به مقاومت و ایستادگی و عدم تسلیم در برابر ستمگران و یاری گرفتن از مردم برای كوبیدن ظلم و نابود كردن فساد، دعوت می كند و به یكی از ابعاد «امر به معروف و نهی از منكر» اشاره می كند. [1] .

بنابراین، آیه می گوید: مظلوم، موظف به مقاومت در برابر ظالم و فریاد استغاثه برآوردن و یاری طلبیدن از مؤمنان است و مؤمنان موظفند كه پاسخ مثبت به این فریادها و نداها بدهند.

و این مطلب به عنوان «انتصار» (یاری طلبی از یكدیگر برای احقاق حق و نابودی باطل) در اسلام مطرح می باشد و امام حسین علیه السلام بر همین اساس در هر فرصت مناسبی، از مردم، می خواست تا با نیروی بیشتر با ستمگران روبرو گردد.



[1] تفسير قرطبي، ج 8، ص 895 - تفسير الميزان، ذيل آيه.